Noin vuosi sitten laskin hiilijalanjälkeni ja tein suunnitelman sen pienentämiseksi. Sitran testin mukaan vuoden 2021 hiilijalanjälkeni oli noin 5 000 kg CO2e. Tavoitteeni oli pudottaa sitä tonnilla vuonna 2022. Sitran hiilijalanjälkitesti muodostuu neljästä eri osa-alueesta: asuminen, liikenne ja matkailu, ruoka, tavarat ja hankinnat. Näistä kaksi ensimmäistä ovat mulle henkilökohtaisesti hankalimpia pienentää, kaksi muuta ovat entuudestaan jo aika alhaiset. Hiilijalanjälki koostuu oikeassa elämässä myös muusta, mutta tämä testi antaa hyvin osviittaa siitä, millaista kulutusta itse harrastaa luonnonvaroilla.

Käydään siis läpi, miten onnistuin pudottamaan hiilijalanjälkeäni ja millaisia tavoitteita mulla on jalanjäljen suhteen tänä vuonna.

Vuoden 2022 hiilijalanjälkitavoite

Asuminen = 700 kg CO2e

Liikenne ja matkailu = 2200 kg CO2e

Ruoka = 700 kg CO2e

Tavarat ja hankinnat = 800 kg CO2e

Tavoitteellinen hiilijalanjälki vuodelle 2022: 4000 kg CO2e

Asuminen: tavoite 700 kg CO2e

Kerroin vuosi sitten muuttavani pienempään asuntoon Tukholmassa. Uusi asuntoni oli 40-neliöinen kaksio modernissa kerrostalossa. Asuinkuluni siis pienenivät muuton myötä reippaasti, ja olin laskenut sen mukaan koko vuoden hiilijalanjälkeen. Tässä vaiheessa en kuitenkaan vielä tiennyt, että joutuisin seitsemän kuukauden asumisen jälkeen uudestaan muuttopuuhiin. Uusi asuntoni on isompi ja vanhemmassa talossa. Mulle olisi riittänyt vähän pienempikin asunto, mutta Tukholman vuokramarkkinoilla otetaan se asunto, joka tarjotaan, eli ei voi alkaa hienostella. Laskin vuoden 2022 asumisen hiilijalanjäljen niin, että käytin ensin vanhan asunnon tietoja ja toisella kierroksella nykyisen, ja otin tulokseen niiden keskiarvon. Nykyisen asuntoni kanssa asumisen hiilijalanjälkeni olisi 1700 kg CO2e ja edellisen asunnon kanssa 800 kg CO2e.

Asumisen hiilijalanjälkeen kuuluu asunnon koon ja rakennusvuoden lisäksi asunnon lämpötila ja lämmitystapa sekä sähkö. En vuokra-asujana voi vaikuttaa itse lämmitystapaan enkä sähkösopimukseen, joka Tukholmassa yleensä on vuokranantajan hoidossa, mutta asunnon lämpötilaan voin. Kodissani on suht viileä lämpötila talvikaudella, noin 19 astetta testin mukaisesti vastattuna, sillä käytössä ei ole mitään ekstrapattereita tai muuta – viltit ja villasukat ajavat kohdallani niiden asian.

hiilijalanjälki-pienentäminen

Viime vuonna asetin tavoitteekseni laskea suihkuminuuttini 30 minuuttiin viikossa. Valitettavasti en voi sanoa onnistuneeni tässä, vaan edelleen otan pidempiä suihkuja – tuskin kuitenkaan 60 minuuttia viikossa, mutta lähempänä sitä joka tapauksessa. Tästä annan vähän noottia itselleni, vaikka vähän perustelenkin tätä vilukissaominaisuudellani ja saunan puutteella – kesällä taas helleaallon vuoksi kävin suihkussa kahdesti päivässä.

Vuoden 2022 asumisen hiilijalanjälki: 1250 kg CO2e

Vuoden 2023 tavoitteellinen asumisen hiilijalanjälki: 1000 kg CO2e

Tämän vuoden asuntotilanteesta on vaikea tietää mitään etukäteen nykyisen sopimuksen loppumisen jälkeen. En usko muuttavani enää nykyistä enempää kuluttavaan asuntoon, päinvastoin. En kuitenkaan uskalla tavoitella liikoja asuntotilanteesta johtuen. Ja tänä vuonna yritän oikeasti saada nuo suihkuminuutit kuntoon.

Asumispäästöjen pienentämiseen vinkkejä:

Haaste: suihkussa alle 30 minuuttia viikossa
Vinkki: lyhennä suihkuaikaasi helposti
Aurinkopaneeleilla ekologisempaa ja edullisempaa sähköä – tietopaketti aurinkopaneeleista

hiilijalanjälki

Liikenne ja matkailu: tavoite 2200 kg CO2e

Ei varmaan yllätä, että tämä kohta on kompastuskiveni. Uskon, ettei mun tarvitse tässä vaiheessa enää selitellä rakastavani matkailua. Ja siitähän niitä päästöjä syntyy, valitettavasti. Lasketaan kuitenkin hetki viime vuoden matkailuista aiheutunutta jalanjälkeä.

Viime vuonna lensin seuraavat reitit: Tukholma-Alicante-Tukholma (8h), Tukholma-Geneve-Tukholma (5h) ja Tukholma-Helsinki-Rovaniemi-Helsinki-Tukholma (5h). Lisäksi kävin alkuvuodesta laivamatkalla reitillä Tukholma-Turku-Tukholma. Nämä ja muut liikkumiseni päästöt (jotka ovat suhteellisen pienet, sillä en kulje käytännössä lainkaan yksityisautolla vaan käytän sähköistä metroverkostoa) olivat Sitran mukaan keskimäärin 3600 kg CO2e. Eli hups vaan, tavoite ei täyttynyt, vaan luvut heilahtivat pilviin. Tätä kyllä jo viime vuoden postauksessani ounastelinkin, sillä olin buukannut jo kaksi matkaa ja arvelin käyväni Suomessa kerran.

Vuoden 2022 liikenteen ja matkailun hiilijalanjälki: 3600 kg CO2e

Vuoden 2023 tavoitteellinen liikenteen ja matkailun hiilijalanjälki: 2200 kg CO2e

Lentämällä alle 15 tuntia ja jatkamalla muuten samaan tapaan voin Sitran mukaan saavuttaa tuon 2200 kg CO2e hiilijalanjäljen tässä kategoriassa. Tämä tarkoittaa sitä, että voin näiden lukujen puitteissa tehdä noin kaksi ulkomaanmatkaa lentäen. Toiveeni olisi matkustaa paljon, ja vielä suurempi toiveeni olisi tehdä se maata pitkin. Tällä hetkellä mulla ei ole kuitenkaan yhden yhtä matkaa buukattuna tai edes suunniteltuna tälle vuodelle – ei edes Suomen reissuja. Tämä jääköön vielä siis täydeksi mysteeriksi. Toivon, että pystyisin myös toteuttamaan Suomeen menon ilman lentämistä tänä vuonna tehden sen joko laivalla Tukholmasta tai Uumajasta, tai maata pitkin Haaparannasta.

ekologinen-ruoka

Ruoka: tavoite 700 kg CO2e

Ruoan hiilijalanjälki on ehkä mulle hankalin näistä, sillä en oikeasti tiedä, mistä voisin Sitran mukaan enää vähentää. Olen jättänyt eläinperäiset asiat päivittäisessä ruoassani niin vähälle, että vastasin niitä koskeviin kysymyksiin en koskaan. Kerroin myös syöväni saman verran ruokaa kuin taloudessani olevat, mutta en mielestäni syö mitenkään erityisen paljon. Noutoruoan määrä väheni ja ruokahävikki jääkaapista pieneni huomattavasti. Suurimman ilmastorikoksen ruokatottumuksissani tekee testin mukaan edelleen kahvi, jota nautin päivittäin.

Vaikka Sitran testin mukaan voisin pudottaa ruoan ilmastopäästöjäni vielä vähän, tuntuu se käytännössä hankalalta, sillä annoskokojen pienentäminen ei ehkä ole terveellisin tapa toimia tässä tilanteessa. Kahvi taas on se oma paheeni, sen myönnän. Olisi kyllä hauska nähdä vertailuna millaisen hiilijalanjäljen testi antaa viisi kertaa viikossa lihaa syöville. Tulisiko siinä vaiheessa itselle enää omatunnon kieriskelyjä päivittäisestä kahvikupillisesta? Noh, näitähän verrataan vain omiin tuloksiin ja tavoitteisiin, ei muiden. Sitä paitsi näillä henkilöillä saattaa olla lentominuuttien määrä puhdas nolla, eli mitä ruoassa säästän, otan takkiin matkustamisessa.

Vuoden 2022 ruoan hiilijalanjälki: 900 kg CO2e

Vuoden 2023 tavoittellinen ruoan hiilijalanjälki: 900 kg CO2e

En kertakaikkiaan osaa tavoitella tässä pienempää ruokatottumusten hiilijalanjälkeä, kun nipistin viime vuonna jo niistä, joista ajattelin nipistäväni. Jos vähennän kahvin juontia vielä lisää, niin merkitsen iloisen yllätyksen itselleni ensi vuoden lukemiin.

hiilijalanjälki-pienentäminen

Tavarat ja hankinnat: tavoite 800 kg CO2e

Tässä kohdassa Sitran testi kysyy kolmea asiaa: tavaroiden kulutustottumuksia (ostan vain käytettynä), kesämökkitilannetta (ei ole) ja lemmikkiin menevää kuukausittaista rahamäärää (50 e). Suluissa siis antamani vastaukset testiin. Pyrin olemaan vastuullinen kuluttaja ja ostan pääosan vaatteistani joko käytettynä tai vastuullisilta toimijoilta, usein kierrätysmateriaalista tehtynä. Kuten viime vuonna totesin, en pysty millään vastauksella pienentämään kulutustani Sitran testissä, sillä lemmikistä en luonnollisesti ole luopumassa hiilijalanjäljen vuoksi siinä missä muistakaan perheenjäsenistä. En tiedä, kuluuko lemmikkiin oikeasti minkä verran rahaa, mutta yhden kissan palvelijana vastasin pienimmän mahdollisen vaihtoehdon.

Testi ei kuitenkaan käsittele tätä aihealuetta kovin kattavasti. Esimerkiksi kosmetiikka, tavaroiden kuljetukset ja elektroniikka ovat vaatteiden lisäksi asioita, joista kuluttaminen muodostuu arkielämässä. Pyrin aina puhumaan vastuullisen kuluttamisen puolesta ja toimimaan myös sanojeni mukaisesti. Tämä aihe tulee olemaan entistä enemmän pinnalla blogissani tänä vuonna myös ihmisoikeuksia koskevissa postauksissa.

Vuoden 2022 tavaroiden ja hankintojen hiilijalanjälki: 800 kg CO2e

Vuoden 2023 tavoittellinen tavaroiden ja hankintojen hiilijalanjälki: 800 kg CO2e

Testin mukaan en pysty pienentämään tätä kohtaa, joten tavoitteeni on olla lisäämättä sitä. Arkielämässä tavoitteeni on kuitenkin kiinnittää huomiota vastuullisiin kulutustottumuksiin vielä aiempaa enemmän.

Vuoden 2022 hiilijalanjälki: 6550 kg CO2e

Jep, eipä mennyt vähennys ihan putkeen. Jos en olisi käyttänyt tämän postauksen tekemiseen tuhottomasti aikaa, niin varmaan jättäisin julkaisematta, sillä kukapa sitä julkisesti haluaa kertoa tavoitteidensa täydellisestä epäonnistumisesta. Haluan kuitenkin pyrkiä läpinäkyvyyteen tässäkin asiassa, ja ehkä teistäkin on mukavaa seurata mun matkaani kohti vähäpäästöisempää elämää. On myös hyvä muistaa, ettei Sitran testi ole yhtä kuin totuus, vaan enemmän suuntaa-antava.

Vuoden 2023 hiilijalanjälkitavoite: 4900 kg CO2e

Tavoitteeni on siis päästä takaisin vuoden 2021 lukemiin ja hieman ali. Täytyy huomioida, että vuonna 2021 matkustin kerran lentäen, ja elimme silloin pandemia-aikaa. Nyt tilanne on siis matkustamisen kohdalta eri, joten pidän tuota ihan hyvänä tavoitteena itselleni. Toki se on edelleen kaukana siitä 2500 kg COe -päästöistä, johon jokaisen suomalaisen tulisi pyrkiä, mutta jo reilu askel kohti parempaa verrattuna viime vuoden tuhlailuvuoteen.

Toistan viimevuotisen kysymykseni: kuka on mukana hiilijalanjäljen pienentämistalkoissa?

1 Comment

  1. Asumismuoto ja halu matkustamiseen huomioonottaen en ikinä tule pääsemään yleisiin tavoitearvoihin. Ruokahävikki ei kuitenkaan käytännössä tule lainkaan ja esim. suihkussa molemmat olemme alle 30 min viikossa. Hankintoja tulee tehtyä myös varsin vähän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Saattaisit kiinnostua myös näistä postauksista: