Meidän muuttomatkamme Vaasasta Tukholmaan sujui kivasti, mutta ei todellakaan mutkattomasti. Matkaan kuului muun muassa yöllinen seikkailu väärässä kaupungissa sekä vähäiset yöunet… Mennään siis itse asiaan – yritän pitää kertomuksen lyhyenä, mutta katsotaan kuinka käy.

Alkuperäinen matkasuunnitelmamme oli siis tämä:

Ma 19.10. Laiva Vaasa-Uumaja, lähtö klo 20.00, saapuminen klo 23.30

Ti 20.10. Juna Uumaja-Tukholma, lähtö klo 01.33, saapuminen klo 9.22

Eli Uumajassa olisi kaksi tuntia aikaa siirtyä satamasta juna-asemalle. Ostin etukäteen bussiliput, ja siirtymiseen menisi noin puoli tuntia, joten aikatauluun oli varattu aikaa myös muutoksille.

Jos muuten hintatiedot kiinnostaa, niin muuttomatka maksoi yhteensä noin 249 euroa.

Laiva eläinhytillä 103e, juna eläinhytillä 110e, taksi kotoa satamaan noin 20e ja bussi satamasta keskustaan 16e. Hinnat ovat kahdelta henkilöltä, eli kumpikin maksoimme noin 124,50 euroa muutosta monen laukun ja kissan kanssa. Täysin kohtuullinen hinta mielestäni.

muuttomatka-vaasa-tukholma-suomi-ruotsi

Suljimme siis Vaasan kotimme ovet viimeistä kertaa seitsemän aikaa illalla, ja hyppäsimme etukäteen tilattuun taksiin. Hypätä tosin on ehkä väärä verbi, sillä meillä oli mukana viisi laukkua + Fredi kantokopassaan, joten kovin kevyesti taksiin nousu ei sujunut. Pääsimme kuitenkin hyvissä ajoin Wasalinen satamaan, jossa kaikki sujui näppärästi. Ainoastaan mun lippujen ostajana tuli näyttää henkkarit, ja siihen kävi myös ajokortti. Meillä oli maskit päässä koko ajan satamassa.

Oma hytti lähes tyhjässä laivassa

Laivamatkalle olimme ostaneet oman hytin, mikä oli erinomainen vaihtoehto. Neljän tunnin matka monen laukun kanssa olisi ollut ikävä viettää laivan käytävillä tai ravintolassa roikkuen. Hytissä voitiin päästää Fredi vapaaksi kopastaan, ja toki koronatilanteessa oma hytti on mukavampi vaihtoehto kaikin puolin. Laivareissu menikin lähinnä hytissä levätessä, hyvillä mutta jännittynein mielin. Poistuimme hytistä vain syömään. Laivalla oli yleisesti todella vähän porukkaa, lähinnä työmatkalaisia, kuten rekan kuljettajia näytti olevan.

Laivasta poistumisen kanssa ei ollut ongelmaa. Olimme tullanneet Fredin etukäteen, joten meidän ei tarvinnut käydä tullin kautta ollenkaan. Rajalla ei ollut mitään tarkastuksia. Odottelimme hetken bussia, kunnes nopeasti infoluukulta kysyessä selvisi kulkuvälineemme olevan pihalla odottava tilataksi. Siellä oli aika tiivis tunnelma, mutta kaikilla matkustajilla oli maskit ja kopassaan makoileva Fredi aiheutti ihastusta. Olimme ajatelleet mennä bussilla vain keskustaan, mutta päätimme ottaa riskin ja jatkaa päätepysäkille. Se osottautui olevan rautatieaseman vieressä, joten riskin otto kannatti ja olimme ajoissa paikalla odottelemassa saapuvaa yöjunaa.

muuttomatka-vaasa-tukholma-suomi-ruotsi

Ja sitten alkoivat ongelmat…

Ehdimme olla jonkin aikaa lämpimässä asemarakennuksessa Uumajassa, kunnes yhtäkkiä sisään paukkasi pari vartijan näköistä miestä. He kertoivat, että juna ei kulje ollenkaan Uumajan läpi ratatöistä johtuen, ja meidän pitää välittömästi lähteä naapurikaupunkiin. Bussi odotti valmiina oven edessä, ja keräsimme äkkiä kamppeemme ja nousimme sen kyytiin. Alkuhämmennyksen häivyttyä alkoi koko juttu naurattaa – yhtään kyseenalaistamatta lähdimme keskellä yötä bussilla parin muun tyypin kanssa jonnekin, emme edes tienneet mihin, ja toivoimme parasta. Uusi paikka osoittautui noin 30 kilometrin päässä sijaitsevaksi kunnaksi nimeltä Vännäs.

Uusi asema osoittautui suoraan sanoen järkytykseksi. Uumajan siistiin ja lämpimään asemaan verrattuna Vännäksen asema oli kamala. Sisällä oli penkkien alla tyhjiä kaljapulloja ja roskia, siellä haisi virtsa ja valvontakamerat oli rikottu. Eli paikka oli juuri sen näköinen, että humalaisen kodittomien jengin voi olettaa pelmahtavan sisään yötä viettämään koska vain. Boarding taululla ei näkynyt meidän junaa ollenkaan, vain aamuyön junia pohjoiseen päin. Hetken pohtimisen jälkeen etsin käsiini bussikuskin, jolta kysyin, tietääkö hän koska junan on määrä saapua. Mun väsynyt yöllinen ruotsi ja bussikuskin olematon englannin taito ja erittäin vahva ruotsin murre ei ollut hyvä yhdistelmä. Onneksi toinen matkustaja tuli tulkkaamaan ja he jäivät selvittämään asiaa keskenään.

muuttomatka-vaasa-tukholma-suomi-ruotsi

Yhteensä noin 40 minuutin Vännäksen asemalla olon jälkeen tilanteen nurinkurisuus alkoi valjeta meille. Bussikuski sai selville, että yöjuna ei ole tulossa Vännäkseen – se oli Uumajassa aivan kuten pitikin. Eli olimme aivan turhaan vaihtaneet kaupunkia keskellä yötä! Muutaman matkustajan voimin hyppäsimme takaisin bussiin, ja kuski kaahaili tuhatta ja sataa takaisin Uumajaan. Junan sanottiin odottavan asemalla, mutta emme tienneet, ehdimmekö siihen kuitenkaan. Jos emme ehtisi, edessä olisi hotellin etsiminen yöllä lemmikin kanssa, ja uuden junan varaaminen aamulle. Tämä vaihtoehto ei houkuttanut, sillä päiväjuna istumapaikalla tuntuisi paljon pidemmältä kuin yöjuna makuuvaunussa, jossa Fredinkin voisi päästää vapaaksi.

Loppu hyvin, kaikki hyvin

Bussin kaahailtua takaisin Uumajaan kohtasimme iloisen näyn asemalla – juna odotti kuin odottikin meitä. Junan henkilökunta tuli vastaan ja ohjasi meidät oikeaan vaunuun, ja bussikuski kantoi painavan laukkuni junaan. Meille pahoiteltiin tilannetta ja tultiin vielä varmistamaan, että kaikki on nyt varmasti hyvin. Kello oli tässä vaiheessa noin puoli kolme yöllä, ja tunnelmat olivat väsyneen naurunsekaiset.

Koko juttu tuntui niin absurdilta, ja omaan yöjunan hyttiin pääseminen tuntui taivaalliselta kaiken odottelun, säntäilyn ja epävarmuuden jälkeen. Hetken pohdimme, miten yläsänkyihin kiikkuminen onnistuu, mutta lopulta pienellä akrobatialla kipusimme omiin sänkyihimme katonrajaan ja adrenaliinin laskettua junassa nukkui yllättävän hyvin.

muuttomatka-vaasa-tukholma-suomi-ruotsi

Aamulla selvisi, että olimme lopulta vain puolisen tuntia myöhässä alkuperäisestä aikataulusta. Muutaman tunnin yöunilla ja ison matkatavaramäärän kanssa otimme suosiolla taksin uuteen kotiimme. Yöllinen seikkailu nauratti, ja aamukahvi uudessa kodissa maistui hyvälle. Mietin, olisiko pitänyt reklamoida junayhtiön isosta mokasta, mutta en taida jaksaa. Kaikki meni lopulta kuitenkin hyvin, ja saatiin heti alkuun pikku seikkailu aikaiseksi, ja meille jäi ihan positiiviset fiilikset junahenkilökunnan hyvästä palvelusta johtuen. Welcome to Sweden.

Postaus on osa Travel Thursday -postaussarjaa. Julkaisen epäsäännöllisen säännöllisesti torstaisin matkailuaiheisia postauksia. Travel Thursdayssa muistellaan tehtyjen matkojen kohokohtia, kerrataan kummallisimpia matkamuistoja, vinkataan uusista kohteista sekä haaveillaan tulevista reissuista. Kaikki postaussarjan osat löydät travel thursday -tagin alta.

41 Comments

1. Melkoinen käänne sattui teidän muuttomatkallanne 😀 Onneksi sentään kaikki päätyi hyvin ja pääsitte kuitenkin suht helposti uuteen kotiinne! Lähes aina asiat kuitenkin järjestyvät 🙂 Kylläpä mä olisin ollut järkyttynyt myös tuosta Vännäksen asemasta, hyi kauhee kun on melkosen näkönen mesta 😀

2. Älä muuta sano! Musta tuntuu, että Ruotsi toivotti meidät seikkailuun heti alkuun ja poikaystävä näki, millasta on matkustaa sellasen kanssa, jolle aina osuu kohdalle kaikkea ihmeellistä säätöä… 😀 Ei vaan, onneksi tuo matka tosiaan päättyi hyvin ja just suht kivuttomasti. Ei kuitenkaan ite jouduttu mitään kyytejä sumplimaan tai maksamaan, vaan ne bussikyydit hoidettiin meidän puolesta. Onni oli, että se bussikuski ei ollut kerennyt lähteä, koska sitten en tiedä oltaisiinko saatu asioihin selvyyttä ajoissa!

Mua ois varmasti pelottanut oikeasti jos oisin ollut yksin, mutta nyt kun oli poikaystävä mukana, niin pystyi suhtautumaan koko hommaan enemmän naurulla ja ottaa se vaan kokemuksena. Ainakaan ei ollut tylsää vaan odotella asemalla. 😀 kissa oli onneksi ihan rauhallinen eikä varmaan tajunnut missä mennään, ikävämpää olisi ollut alkaa Fredin kanssa etsiä hotellia yöllä ja matkustaa päiväjunalla ilman hyttiä pitkä matka, olisi varmasti stressannut kissaakin enemmän. Mua ainakin kyllä auttaa näissä tilanteissa paljon huumori ja se fakta, että kyllä ne asiat vaan jotenkin aina järjestyvät. 🙂

Tuo Vännäksen asema… Mä en olis yllättynyt, vaikka sinne ois pamahtanut joku narkkijengi keskellä yötä nukkumaan tai mitä lie muuta tekemään. 😀 Huh, onneksi ei!

3. Apua, olipa seikkailu! Olisin itse saanut ainakin yhden väsyitkuromahduksen, jos olisin ollut teidän saappaissa ja kuullut, että juna on ihan oikeassa paikassa ja me väärässä paikassa. Jälkikäteen varmasti naurattaisi enemmän 😀 Todellakin Ruotsi toivotti teidät seikkailuun!

Ihana myös lukea näitä juttuja; oon itse tykännyt Tukholmasta tosi paljon ja siellä asuminen olisi yksi mielessä oleva haave 🙂

4. Todellakin, tässä oli heti alkuun seikkailua kerrakseen enkä usko että se tähän jäi. 😀 mä hieman itsekin ihmettelen, ettei väsyitkuromahdus ollut ees lähellä (tai sit olin niin väsyaivoilla liikenteessä etten enää muista :D). Siinä vaiheessa kun kuultiin olevamme väärässä paikassa hypättiin äkkiä vaan bussiin ja kaikki keskittyminen meni siihen, että ehditäänkö vai ei, ja jotain plan b:tä tuli hahmoteltua matkan varrella. Mulle pahin oli se, kun oltiin Vännäksessä eikä yhtään tiedetty mitä tapahtuu, tuleeko juna vai ollaanko siellä aamuun asti likasella ja kamalalla asemalla, jonka penkeille ei oikeen uskaltanut ees istua. Siinä vaiheessa meinas iskeä epätoivo ja kirosanat lenteli. Toisaalta kun on kahdestaan, niin pitää myös vähän kannatella toista ja olla romahtamatta, koska romahdus tarttuu hyvin äkkiä. 😀

Hei tosi kiva kuulla! Tukholma on kyllä mahtava kaupunki, ei ihme että tänne muuttaa paljon suomalaisia nuoria. 🙂 Ajattelin koostaa vielä tietopakettia muuttamisesta ja varsinkin korona-aikaan lähdöstä, ja tietty postailla kivoja Tukholma-juttuja. Juttuideoita otetaan myös vastaan 🙂

5. Hehe, aikamoinen kokemus teillä! Kieltämättä tuo Vännäksen asema vaikuttaa varsin epämiellyttävältä paikalta. Onneksi siellä ei enää sattunut mitään harmillista. Kun loppujen lopuksi erinäisten hankaluuksien jälkeen on hyvä, pystyy kokemusta muistelemaan kivalla mielellä jo varsin nopeastikin.

Ja niin, onnea uuteen kotiin!

6. Joo, Vännäksen asemalla en olisi halunnut olla yhtään kauemmin kuin pakko – enkä varsinkaan aamuun asti. Tunteet kyllä vaihteli epätoivosta nauruun monta kertaa yön aikana, mutta tosiaan junan makuuvaunuun päästessä ei jaksanut olla mitenkään negatiivinen, vaan oli vaan tyytyväinen lopputulokseen. Olisi voinut mennä paljon huonomminkin.

Kiitos! Uusi koti tuntuu jo kodilta, onneksi sen kanssa ei tullut mitään pettymystä vaan päinvastoin. 🙂

7. Monasti olen samaa miettinyt, että jos tarpeeksi hyvän tarinan tulija kertoo, niin kyllähän matkailijat mukaan lähtee. En ole koskaan kyllä kuullut, että tuollaiset tilanteet olisivat päätyneet ryöstöön tms.

8. Aikamoista sekoilua junayhtiöltä. Ja hyh mikä asema tuo Vännäs! Onneks ette joutuneet jäämään sinne 😀 Mutta ainakin ikimuistoinen muuttomatka ja siirtymä uuteen kotiin.

9. No kyllä sitä aikamoista säätöä saa matkustamisen kanssa aikaiseksi Pohjoismaissakin. Kuulosti ennemminkin joltain Kaakkois-Aasian meiningiltä.

10. No loppu hyvin sentään! Nämä ovat kyllä joskus hankalia nämä yllättävät muutokset reiteissä tai aikatauluissa. Itselleni joskus osui moinen kohdalle matkatessamme Belfastista Dubliniin. Rata oli jossain kohtaa poikki ja matkustajat siirrettiin välillä bussiin ja sitten taas junaan ja satunnaisen turistin oli kyllä vaikea ottaa selvää, että mitä nyt, minne, koska ja kaikkea muuta tähän liittyvää. Mutta kyllä sekin kaikki lopulta selvisi. Teillä tuota vaikeuskerrointa lisäsi vielä muuton takia ymmärrettävästi suuri määrä matkatavaroita ja vuorokauden ajankohta!

11. Aikamoinen seikkailu, mutta onneksi loppu hyvin kaikki hyvin! Muuttaessa kaikki kamppeet vielä lisää jännityselementin. Toivottavasti nyt voi jo muistella näitä hyvillä mielin 🙂

12. Olipa teillä vaiheikas muuttomatka! Itsekin olen kokenut oman osani Ruotsin rautateiden ratatöistä ja niiden aiheuttamista muutoksista ja sekoiluista, mutta ne nyt ovat olleet onneksi aika pientä tähän verrattuna. Luen aina mielelläni juttuja, joissa reissussa on oltu kissan kanssa. Itsellä on niitä kaksi ja kun reissu eläinlääkäriinkin on bussissa jo pelkkää huutoa, niin olen ajatellut, etteivät pidemmät reissut vaikkapa muuton takia tule ikinä onnistumaan näiden kanssa. Mutta nuo omat hytit ja liikkumatila varmasti auttavat asiaa paljonkin!

13. This post post made me think. I will write something about this on my blog. Have a nice day!! https://yoykem.com.tr/

14. Some really excellent info Sword lily I detected this. https://no19butik.com/

15. Thank you for great article. I look forward to the continuation. https://farmasiucretsizuyelik.com/

16. Tadalafil 20 Mg
    It is interesting. Tell to me, please – where to me to learn more about it?
    Cialis 5 mg prezzo prezzo cialis 5 mg originale in farmacia tadalafil 5 mg prezzo

17. Cialis Similares
    It is a pity, that I can not participate in discussion now. I do not own the necessary information. But with pleasure I will watch this theme.

18. Aviator Spribe играть на гривны
    I apologise, but, in my opinion, you commit an error. I suggest it to discuss. Write to me in PM, we will talk.

Погрузитесь в мир азарта с игрой Aviator Spribe казино играть по стратегии!

19. Timsothydralp

Admiring the hard work you put into your site and detailed information you offer. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same old rehashed material. Great read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

bitcoin price today

20. вегас гранд казино регистрация топ
    вегас гранд казино регистрация рубли

21. Timsothydralp

Наша компания предлогает Продвижение сайтов Астана включают SEO-оптимизацию, контент-маркетинг и аналитику для повышения онлайн-видимости вашего бизнеса.

22. Hi Dear, are you in fact visiting this web page regularly, if so after that you will absolutely obtain pleasant experience.

23. Simply wish to say your article is as astonishing. The clarity in your post is just spectacular and i can assume you are an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the rewarding work.

24. Aviator Spribe играть безопасно
    Добро пожаловать в захватывающий мир авиаторов! Aviator – это увлекательная игра, которая позволит вам окунуться в атмосферу боевых действий на небе. Необычные графика и захватывающий сюжет сделают ваше путешествие по воздуху неповторимым.
    Aviator Spribe играть на евро казино

25. Aviator Spribe стратегия казино
    Авиатор Спраб

26. What’s up colleagues, nice paragraph and pleasant urging commented here, I am actually enjoying by these.

Rybelsus

27. Aviator Spribe как играть
    Aviator Spribe играть по стратегии казино

28. Keep on working, great job!
    writing service

29. Good day! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay. I’m absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.

30. Российская компания продает разборные гантели https://gantel-razbornaya.ru/ – у нас найдете обширный каталог вариантов. Качественные снаряды дают эффективно выполнять силовые занятия в любом месте. Изделия для спорта отличаются функциональностью, универсальностью в эксплуатации.  Предприятие продуктивно развивает и внедряет инновационные идеи, чтобы выполнить желания новых покупателей.  В изготовлении долговечных изделий активно используются инновационные марки чугуна. Достойный набор изделий позволяет купить наборные отягощения для эффективной программы занятий. Для домашних тренировок – это лучший комплект с компактными габаритами и лучшей фунциональности.

31. Производимые торгово-промышленным объединением тренажеры для кинезитерапии https://trenazhery-dlya-kineziterapii.ru и специально предназначены для восстановления после травм. Устройства имеют выгодное соотношение стоимости и функциональности.
    Предлагаем очень доступно блочную раму с усиленной конструкцией. В каталоге для кинезитерапии всегда в реализации варианты грузоблочного и нагружаемого типа.
    Выпускаемые тренажеры для реабилитации обеспечивают мягкую и безопасную тренировку, что особенно важно для тренирующихся пациентов в процессе восстановления.
    Станки обладают подстраиваемым сопротивлением и уровнями нагрузки, что дает возможность индивидуализировать занятия в соответствии с задачами любого пациента.
    Все модели актуальны для ЛФК по методике доктора Бубновского. Оборудованы поручнями для удобного выполнения тяговых движений в наклоне или лежа.

32. sandyterrace.com
    나는 Wang Shouren이 그의 얼굴에 멍한 표정으로 술에 취한 것처럼 멍해있는 것을 보았다.

33. Hi there everybody, here every one is sharing these kinds of experience, thus it’s nice to read this website, and I used to pay a quick visit this webpage everyday.

34. What’s up, its good post about media print, we all be familiar with media is a fantastic source of information.

Gama casino

35. Gichardhurry

Авиатор Спрайб играть на рубли
    Aviator Spribe скачать

36. Aviator Spribe казино играть с бонусом
    Aviator Spribe играть демо казино

37. Добрый день всем!
    Купите диплом в России с доставкой и гарантией подлинности только у нас по самой выгодной цене.
    Наша компания поможет купить диплом Вуза со скидкой и доставкой в любую точку России
    На нашем сайте вы можете заказать диплом ВУЗа недорого с возможностью оплаты после получения и круглосуточной поддержкой!

38. Здравствуйте!
    Закажите диплом ВУЗа по выгодной цене с доставкой в любой город России без предоплаты – надежно и выгодно!
    Приобретите российский диплом с гарантией качества и доставкой в любую точку страны без предварительной оплаты – безопасно и выгодно!
    На нашем сайте вы можете заказать диплом Вуза с постоплатой и круглосуточной поддержкой.

39. Attractive portion of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I get in fact loved account your blog posts. Any way I’ll be subscribing in your augment and even I achievement you get entry to persistently fast.